Wednesday, February 08, 2012

Biarlah Rahsia

Mungkin aku hanyut oleh perasaanku sendiri. Hanyut bagaikan kapal layar yang tiada bernakhoda. Hanya berlayar mengikut arah angin. Bila-bila masa, jika ada ribut taufan, diikuti oleh gelombang besar, mungkin kapal itu akan karam. Kuatnya kapal itu hanya bergantung pada kekuatan strukturnya. Kekuatan materialnya.

Entah mengapa sesetengah orang tidak faham. Mungkin pura-pura tidak faham. Ada yang suka mengambil kesempatan. Ada yang langsung tidak peduli perasaan ini. Ada yang tidak mahu menghormati diri ini. Mengapa? Apakah aku kelihatan begitu lemah? Apakah engkau cuba menguji kesabaranku? Apakah engkau senghaja ingin menyusahkan hidupku? Atau pun engkau memang sengaja ingin menyakitkan hatiku? Mengapa?

Aku sudah puas bersabar. Dengan kerenahmu. Dengan kata-katamu. Dengan wajahmu. Hati ini tidak mahu membenci namun apabila tembok kesabaran itu sudah roboh, benci lah jadinya. Ah, biarlah semua itu aku tolak ke tepi. Tiada gunanya memikirkan engkau. Sakit kepala. Sakit hati. Engkau tidak tahu apa yang aku hadapi sekarang. Malah engkau juga tidak tahu apa perasaanku sekarang. Mungkin engkau senghaja tidak ingin faham. 

Biarlah. Cakap pun tiada gunanya. Suatu hari nanti, segalanya akan terungkap jua. Waktu itu, barulah mindamu terbuka. Hatimu terpana. Mulutmu ternganga. Garu kepala. Biarlah... Hanya Tuhan saja yang dapat menolongku di ketika ini. Dialah sebaik-baik tempat untukku mengadu.



Biarlah Rahsia - Dato Siti Nurhaliza

Pernahkah kau bermimpi seketika
Berada di tempatku
Membayangkan pahit manis berlalu
Entah siapa yang tahu

Mungkin nanti kau jua merasakan
Berdepan dengan kata menyesakkan
Takkan tugumu kebal
Tiada pertimbangan

 Keheningan malam membangunkan
Kepayahan jiwa meluahkan
Andai kau jujur memahami
Tiadaku menjauhi

Dan kisahku yang masih panjang
Menambahkan berat yang memandang
Lantas ku pendam
Ku putuskan biarlah rahsia

 Semakin aku hidup dalam cinta
Tiada kuasa mampu menghalangnya
Hentikan kata-kata
Bertulangkan dusta


Pernahkah kau bermimpi seketika
Berada di tempatku



2 comments: