Saturday, February 18, 2012

Lupa

Kita manusia mudah lupa. Kita manusia mudah lalai. Kita manusia mudah hanyut. Kadang-kadang, bila dah dapat rezeki lebih sikit, dah mula rasa sombong. Riya' dan menunjuk-nunjuk. Konon kita sajalah yang hebat. Kita sajalah yang cool. Kita sajalah yang sempurna. Padahal kita tidak ingat, rezeki itu di tangan Allah. Rezeki itu hanya pinjaman sementara. Yang punya rezeki itu Allah. Yang memberi rezeki itu Allah. Bila-bila masa saja nikmat rezeki itu boleh ditarik balik. 

Kita lupa. Pada mereka yang tidak punya tempat tinggal. Yang tidak punya katil yang empuk dan selimut yang nyaman. Yang tidak punya aircond. Kipas pun jauh sekali. Ada juga yang hidupnya merempat. Mengharapkan belas kasihan dari orang lain. Itu pun kalau bernasib baik. Yang tidak bernasib baik, hanya mencari sesuap makanan dari tong-tong sampah atau pun sisa-sisa dari restoran. Demi meneruskan hidup. Hidup yang tidak pasti. Hidup yang entah kan ada sinarnya atau pun tidak.

Kita juga lupa. Pada yang hidup hanya sebatang kara. Tiada ibu, tiada ayah. Tiada keluarga. Tiada tempat bergantung. Tiada tempat mengadu. Tiada tempat mencurahkan kasih. Hanya berharap untuk menumpang kasih dari orang lain. Hanya mengadu kepada sesiapa saja yang sudi.

Kita juga lupa. Di dunia sebelah sana, setiap minit, setiap saat, ada sahaja berita kematian. Berita pembunuhan. Bom dan peluru menjadi satu kebiasaan. Kanak-kanak kehilangan orang tua, orang tua kehilangan anak, isteri kehilangan suami, suami kematian isteri, keluarga berpecah-belah, sahabat handai sudah tidak tahu ke mana. Hidupkah? Matikah? Suasana yang huru-hara bagaikan fenomena yang tidak asing lagi. Dan mati adalah sebaik-baiknya pilihan daripada hidup terseksa.

Kenapa kita lupa? Kerana kita manusia. Manusia yang mudah lalai. Manusia yang lemah. Manusia yang mudah hanyut. Sama-samalah kita berdoa sentiasa agar dijauhkan hati kita dari sifat ini dan agar hati kita sentiasa bersyukur dengan apa yang dikurniakan-Nya. Amin...


Image source : google image

2 comments:

  1. :'( Banar tu.. Aku pun selalu terlupa. Selalu nak komplen2 n den merintih2. Terlupa nak bersyukur, Astaghfirullah :'( . Thanks Nonie meremind ku g skali. From now on, mesti hilangkan sifat "lupa" atu!! *nekad berubah*!! ^_^).

    ReplyDelete
    Replies
    1. :) :) :) Hugs! T'sokay Nad..ur not alone..aku pun slalu lupa jua..tani sama2 remind each other ok? :) :)

      Delete