Friday, March 30, 2012

Malam Itu...

Sudah dua malam berturut-turut, cuaca begitu cerah. Langit kelihatan begitu tenang dan ceria dihiasi dengan kerlipan bintang-bintang dan cahaya rembulan yang sungguh indah. Alangkah besarnya kuasa Allah menjadikan alam seindah itu. Semalam, sewaktu aku baru pulang ke rumah selepas menemani Mummy ke bank, aku merenung langit malam. Aku duduk diam di passenger seat. Entah mengapa tiba-tiba saja aku kecut perut. Hatiku jadi takut. Diri ini terasa begitu kerdil. Apabila ku melihat bulan yang bersinar terang, aku terasa bagai ingin menangis. Entah mengapa hati ini terasa sangat-sangat takut. Takut sekiranya nyawa ini diambil dalam masa yang terdekat. Takut tidak dapat lagi menikmati saat indah seperti itu. Ingin mengalir saja airmataku waktu itu. Setibanya aku di rumah, aku terus masuk ke bilik. Berniat untuk menenangkan fikiran dan hati. Tiba-tiba, aku teringat petang itu aku ada menonton sebuah dokumentari mengenai Maryam, ibu kepada Nabi Isa alaihissalam. Malam itu, aku mempelajari tafsir surah Maryam melalui website http://quran.com/. Sambil-sambil itu, aku juga mendengar surah Yassin yang dibaca oleh Saad al-Ghamidi. Setiap alunan baris ayat-ayat surah itu sungguh menenangkan. Dan Alhamdulillah... Malam itu, hatiku menjadi sungguh tenang dan aman... Sungguh indah perasaan itu. Tidak mampu ku ungkapkan...

No comments:

Post a Comment