Sunday, March 04, 2012

Nak Cantik?

Hari ni hari Ahad. Aku sepatutnya pergi ke majlis perkahwinan saudara di Kampung Bukit, Tutong. Tapi semalam akibat tidur terlalu akhir, kira-kira pukul 3 pagi, akhirnya aku tidak jadi pergi. Babah dan Mummy saja yang pergi. Sorry Sut! Ya, aku juga sepatutnya temankan kawan aku ni pergi jemputan kahwin ex-Ketua Penyelia kami sewaktu membanci penduduk dulu. Tapi, aku telah awal 'dipinang' untuk pergi ke jemputan di daerah sebelah, yang aku terpaksa tolak juga. Hohoho... Sorry again Sut! 

So, pagi tadi, aku dan Adik went for grocery shopping. Datang rumah, terus prepare untuk lunch. Mesti siap sebelum pukul 12:30 tengahari. Kenapa? Sebab Melodi start jam tu lah. Kan ada Zizan :) Hehe.. So, for today's Melodi, nothing much. As usual. Gossips and gossips. Tapi ada Zizan. Dapat tengok Zizan. Dengar suara Zizan :p Tu yang mahal. And after Melodi, I watched Nona. Hm.. Actually aku jarang sebenarnya tengok Nona ni sebab entahlah. Tak minat sangat. Tapi somehow, hari ni, aku duduk juga depan tv. And today, diorang memaparkan dua orang wanita yang hebat; Dato' Sarimah Ahmad dan Datuk Siti Nurhaliza.

The main question Nona asked these women was : Apakah petua kekal cantik? Of course lah, sebagai seorang wanita, cantik tu memang satu perkara yang penting. And yea, I went on listening while playing around with my laptop. Dari apa yang aku dapat, satu benda common yang kedua wanita hebat ni tekankan ialah cantik dari segi pemikiran dan hati. 

Kata Dato' Sarimah, cantik bermula dari dalam. Selain daripada menjaga permakanan dan kesihatan, dia juga berpesan agar sentiasa jauhkan dari daripada pemikiran negatif, sentiasa bersyukur dengan kurnia Allah, dan jauhkan diri dari penyakit hati seperti hasad dengki dan iri hati. Dia juga memberitahu bahawa dia tidak pernah tinggal solat lima waktu. Memang dia praktikkan sedari kecil lagi. Manakala, bagi Datuk Siti Nurhaliza, rahsia untuk kekal cantik dan berseri adalah sentiasa berfikiran positif. Rajin jaga permakanan dan kesihatan. 

Basically, the most important thing is that beautiful starts from the inside. Cantik dalam, cantik juga luaran. Beauty isn't the make up we put on the face but it is the attitude that lies within us. So, kalau nak cantik, nak lawa, jagalah hati, jagalah sikap. Biar tak cantik di mata orang tapi nampak cantik di mata Allah :)

Image source : http://weheartit.com/entry/18816633

Abu Hurairah r.a. berkata, “Hati adalah raja, sedangkan anggota badan adalah tentera. Jika raja itu baik, maka akan baik pula lah tenteranya. Jika raja itu buruk, maka akan buruk pula tenteranya”.


No comments:

Post a Comment