Thursday, August 02, 2012

Mummy~

Tanganku sibuk bergerak. Memegang dan menyembur cecair pelicin pakaian di atas baju kurung Mummy yang ingin ku gosok. Sambil itu, aku mendengar siaran langsung Sembahyang Terawih dari Masjid Sultan Omar 'Ali Saifuddien, Bandar Seri Begawan. Jarang sebenarnya aku mendengar live dari radio... Baru malam ini aku menghayati dan mendengar dengan sepenuh hati.

Malam ini, hatiku benar-benar tersentuh. Sebab melihat Mummy yang kurang sihat kerana terlalu letih mengerjakan pekerjaan di rumah. Semenjak pembantu rumah kami balik, masing-masing punya tugas sendiri. Kami yang biasa hidup dengan pembantu rumah sebelum ini sudah mula belajar untuk berdikari dan mengerjakan kerja-kerja rumah sendiri. Aku sebenarnya berusaha sedaya upayaku untuk membahagi masa di antara pekerjaan umah dan waktu belajar. Sebolehnya aku tidak ingin melihat Mummy letih. Dan aku membuat setiap pekerjaan dengan hati yang ikhlas dan penuh kasih sayang. Demi keluargaku.

Anyhow, back to my story tadi. Aku menggosok setiap baju kurung Mummy dengan penuh kasih sayang. Kebetulan di radio baru sahaja berkumandang azan Isya'. Entah macamana boleh sewaktu aku mendengar laungan azan, hatiku menjadi lembut... Tersentuh... Rindu... Tenang... dan ingin saja ku mengalirkan airmata. Sayu rasanya... Terbayang wajah Mummy dan Babah di mindaku. Begitu sayangnya aku pada kedua orang tuaku. Hatiku berdoa dan terus berdoa untuk mereka berdua... Inginku melihat mereka bahagia selalu, sihat dan sentiasa tersenyum :')

Aku masih teringat bila Mummy teruja yang amat sangat apabila aku memberitahu bahawa aku menyatakan hasrat untuk menyambung belajar. Dia sememangnya ingin melihat kami empat beradik belajar setinggi mana yang kami mampu sebab katanya ilmu bukannya mudah untuk dikumpul seperti duit. Duit boleh dapat di mana saja sedangkan ilmu... Ilmu lagi tinggi nilainya daripada duit. Mummy merupakan semangat dan inspirasi kami untuk belajar bersungguh-sungguh semenjak kecil lagi.

Again, back to my story tadi. Sewaktu aku menggosok pakaian Mummy, entah berapa kali aku menahan airmataku dari jatuh. Aku bayangkan bagaimana hebatnya pengorbanan seorang ibu demi anak-anaknya. Aku bayangkan bagaimana Mummy dulu menggosokkan pakaian kami sewaktu hendak pergi ke sekolah. Bagaimana dia menyediakan sarapan dan bekal buat kami. Banyaklah lagi... Tidak mampu ku urai satu per satu.

Benar, tidak mampu ku ungkapkan perasaanku pada waktu itu. Itu baru menggosokkan pakaian Mummy. Belum lagi yang lain-lain... Aku faham. Di sebalik keceriaan Mummy, ada tersembunyi sesuatu. Pernah dia memberitahuku, "Jangantah ingau. Ada tu nanti jodohmu." Dan aku teringat sewaktu kami ke kedai, kebetulan kami melintas bahagian barangan anak damit. Mummy berkata, "Ani nah...nanti sudah ko ada anak". Aku hanya mengusiknya, "Eleh, angan-angan tia kan becucu". Padahal kami berdua sendiri tidak pasti. Bilakah waktu itu tiba. Entah tiba, entahkan tidak.

Ah well...Enough of it. Kata-kata pun tak dapat menjelaskan perasaanku sekarang... I love you Mummy....

1 comment:

  1. Asalamu alaikum, im glad you enjoyed the story, come visit its been a while since you shared some words..

    ReplyDelete