Sunday, October 28, 2012

Doa dan usaha


Aku ternampak ayat ini di Twitter timeline ku. Aku sungguh tertarik dengan susunan ayat itu dan sekali gus aku bagaikan terasa hatiku terpujuk. The original tweet is as shown below. He is Syamsul Yusof's cousin:


Sweet kan? As a Hawa, I interpret is as a Hawa :) "Sentuhlah hatinya dengan doa. Yakinlah, mencintai dalam diam itu juga doa" Wah~ :) Betul, hati ini terasa bagaikan dipujuk dengan susunan ayat yang ringkas namun indah ini. I pray for dia setiap hari. (ehem, siapa? Adalah...Cinta dalam diam kan? So, diam je lah. Hehe) Semoga doaku untuk dia sampai ke hatinya... :) Betul, macam kata Zizan dalam program Selami Jiwa bersama Dato' Fadzilah Kamsah kelmarin, aku pun percaya dengan kekuatan doa. Never underestimate the power of doa.

Di sepanjang perjalanan hidup ini, doa lah yang memberi kekuatan pada diriku untuk terus menghadapi dugaan demi dugaan yang datang. Alhamdulillah, berkat doa yang bersungguh-sungguh dan disertai dengan kepercayaan terhadap-Nya, apa jua yang dihadapi dapat ku tempuhi dengan tenang dan sabar. Walaupun adakalanya aku hampir berputus asa, namun ku gagahi jua. Sebab aku percaya, setiap rintangan yang datang adalah pelajaran yang diberi olehNya. Pelajaran yang membina diri. Really, we never lose anything in life. We gain. We always gain something. Sekali pun kita diberi musibah yang amat hebat dari-Nya, we really never lose anything. Sebab dari musibah itulah Dia beri kita pengajaran untuk lebih memperbaiki diri. Kan? :)

Lagi satu, I believe in the Law of Attraction. It's not that aku anggap that law as a religion tapi I do believe in the power of believing and attracting. In my opinion, this is where the doa comes in. I don't really know how to explain it in words, tapi bila doa disertakan dengan usaha yang bersungguh-sungguh, mustahil apa yang dihajatkan itu tidak tercapai, dengan izin-Nya jua. Namun, sekiranya tidak tercapai, just believe, God has a better plan for us. He gives us what we needs, not what we wants, for He knows what's the best for us :) So, pray. And pray. And pray. He is always there for us. Waiting for us to pray to Him.

Found this image in http://insannankerdil.blogspot.com/2010/12/penat-menanti-kemustajaban-doa.html



2 comments:

  1. cinta dalam diam...mcm sedap pulak ayat tu...hehehe

    ReplyDelete