Wednesday, November 21, 2012

~Untitled~


Pagi tadi aku tersedar pada jam 4 pagi. Entah kenapa aku rasa lain macam. Sunyi. Sepi. Sesekali terdengar bunyi motor di jalan besar yang letaknya kira-kira 200 meter dari rumahku. Mungkin orang yang kerja shift pagi. Baru pulang atau pun baru mula kerja. Suasana di luar masih gelap. Kaku. Aku hanya berbaring melihat ke arah jendela. Memandang langit yang kelam.

Tiba-tiba hatiku merasa sedih. Ingin mengalir airmataku. Aku tiba-tiba terbayang suasana di Gaza Palestin sekarang yang dihujani oleh roket-roket tentera Yahudi. Berkali-kali ku terbaca berita tentang krisis Gaza-Israel, aku menangis. Mengalir airmataku melihat berita-berita yang sungguh hiba ini. Betul, berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. Di sana sini tersebar gambar-gambar para Syahid yang sungguh memilukan sehingga aku tidak sanggup lagi melayari laman sosial yang banyak menyebarkan berita ini. Kanak-kanak, dewasa, dan orang tua. Semuanya menjadi mangsa kejam tentera Yahudi. Sungguh, di manakah letaknya perikemanusiaan mereka? Apakah mereka itu manusia?

Setiap waktu, hatiku berdoa. Berdoa dan berdoa memohon bantuan Tuhan untuk menolong warga Palestin yang sengsara. Sungguh, aku menangis hiba dengan keadaan nasib yang menimpa mereka. Hanya Dia yang tahu apa yang kurasakan. Dan aku pasti, ramai yang merasakannya juga. Pada waktu yang sama, aku menjadi takut. Apakah ini tandanya hari Kebangkitan bakal tiba tidak lama lagi? Melalui tanda-tanda yang sudah jelas kelihatan, memang hampir kesemuanya sudah ada. Hatiku jadi kecut. Aku menangis lagi bila memikirkan hal ini. Di manakah aku diletakkan nanti di 'sana'? Sungguh... Aku takut........ Sungguh tidak ku termampu menyampaikan melalui kata-kata perasaan takutku ini...... Ya Allah, Kau matikanlah aku di dalam keadaan yang beriman pada Mu........Ya Allah.....Ya Allah....Ya Allah..................

No comments:

Post a Comment