Thursday, August 06, 2015

Aku ingin jadi yang terbaik

بسم الله الر حمن الر حيم

Assalammualaikum warahmatullahi wabarakatuh,

Petang kelmarin, aku menerima pesanan melalui Whatsapp dari bapa saudaraku, meminta bantuan daripada keluarga untuk menemani 'packing' barang-barang di rumahnya kerana mereka sekeluarga diarahkan untuk berpindah dengan segera di atas sebab-sebab keselamatan. Ini kerana flat yang mereka diami mengalami kebakaran di tingkat bawah baru-baru ini. Alhamdulillah tidak ada korban jiwa dilaporkan tetapi tuan rumah (iaitu jiran kepada bapa saudaraku) dan sekeluarga mengalami kecederaan. Sebaik sahaja menerima pesanan itu, aku dan ibu saudaraku selajur melawat dengan niat untuk membantu keluarga bapa saudaraku.

Sebaik sahaja tiba di sana, aku cuma terdiam memerhatikan keadaan sekeliling yang agak suram. Alangkah rawannya hatiku melihat sisa-sisa kebakaran di tempat kediaman jiran mereka itu. Di mindaku mula terbayang saat-saat kebakaran. Ngeri. Seram. Lemas. Sakit. Bau asap di sana-sini. Api yang menjulang tinggi tanpa belas kasihan membakar apa saja yang mampu dicapainya. Sudah pasti yang difikirkan pada waktu itu hanyalah nyawa. Nyawa. Nyawa... Ya Allah... Kau berikanlah kekuatan dan ketabahan buat keluarga ini. Aamiin~ 

Pada malam itu, sambil menolong 'packing' apa-apa yang patut, sambil beraya, sambil itu juga kami berbual mengenai kehidupan. Pelbagai keluh-kesah dan kisah yang ku dengar daripada ibu saudaraku, yang merupakan kakak kepada bapa saudaraku. Sekali-sekala aku turut menyampuk perbualan mereka yang rata-rata membincangkan tentang masalah yang mereka hadapi. Kalau dulu aku tidak pernah memahami topik perbualan orang dewasa namun sekarang aku sudah dapat merasakan apa yang mereka rasa. Aku dapat menyelami perasaan dan keingauan mereka. Mungkin tidak terpancar di wajah namun di hati mereka hanya Allah yang tau. Ya Allah... Kau permudahkanlah urusan mereka, jangan Kau berikan mereka beban yang tak sanggup mereka pikul dan murahkanlah rezeki mereka selalu... Malam itu, aku dan ibu saudaraku menolong apa-apa yang patut. Alhamdulillah, so far, almost everything was settled. Hopefully my uncle and his family will get a permanent place as soon as possible.

*****

Akhir-akhir ini, aku banyak berfikir mengenai masa depanku dan keluargaku. Alhamdulillah, aku sudah mencapai umur dua puluh sembilan tahun dan so far, hidupku dilimpahi nikmat yang tidak terhingga. Sudah banyak impianku yang menjadi kenyataan dengan izin Allah jua. Mungkin impianku tidak sebesar impian orang lain namun aku sungguh berpuas hati dengan kurnia yang Allah beri kerana aku tahu Dia memberiku apa yang aku perlukan. Kadang-kadang rezeki itu datang tanpa di sangka-sangka. Kalau dulu, aku tidak begitu endah dengan apa yang sedang berlaku di sekelilingku. Yang ku fikirkan cuma aku, aku dan aku. Sekarang, aku sudah dapat memahami situasi sekeliling, lebih-lebih lagi keadaan ahli keluargaku sendiri. 

Melihat akan keadaan sekelilingku membuatku tekad dan semakin kuat semangat untuk menjadi yang terbaik dan menyumbang sebanyak yang ku mampu untuk keluargaku, terutama kepada kedua orang tuaku. Aku berazam untuk hidup demi membahagiakan mereka dan aku tidak mahu kehidupanku yang dulu mempengaruhi masa depanku. Aku dapat merasakan masa depanku sudah ada di dalam genggamanku dan aku berserah sepenuhnya kepada Allah SWT dengan setiap keputusan yang aku ambil. He knows what's best. Dan aku percaya, kurnia yang Allah berikan padaku tujuannya adalah untukku membantu mereka yang memerlukan bantuanku. I am happy to know and finally understand that :) Alhamdulillah~ In sya Allah, dengan pertolongan Allah jua, aku akan selalu mencuba yang terbaik. Semoga perjalananku akan sentiasa dipermudahkan jua. Aamiin~

*****

Dari Abu Hurairah yang diriwayatkan oleh Muslim (bermaksud): 

" Barangiapa yang meringankan salah satu dari kesusahan seorang mukmin di dunia, maka Allah akan meringankan salah satu kesusahannya di hari kiamat. Barangsiapa yang yang memudahkan (membantu dalam masalah hutang) orang yang mendapat kesusahan (berhutang), maka Allah akan memudahkan baginya di dunia dan akhirat. Barangsiapa yang menyembunyikan keaiban seorang Muslim lain, maka Allah akan menyembunyikan keaibannya di dunia dan akhirat. Allah menolong seorang hamba selagi hamba itu menolong saudaranya”.


No comments:

Post a Comment