Tuesday, June 05, 2012

Hopes and happiness...

Alhamdulillah, hari ini aku dapat lalui sesi persekolahan dengan tenang. Pagi-pagi lagi, hujan sudah mula membasahi bumi. Suasana sekolah begitu aman dan damai. Dan hari ini, aku mula menjalankan tugas sebagai assistant form teacher. And the class that I am managing is my own Math class. The class yang selalu buat aku sakit kepala. 

Jam 7:15 pagi, aku sudah pun berada di dalam kelas mereka. Memeriksa kehadiran dan keramaian penuntut yang ada. Selama 15 minit aku di sana, Alhamdulillah, semuanya lancar. Beberapa orang penuntut berborak bersamaku pagi itu, and at the same time, I was sticking their classlist on the inside cover of their attendance book. And this one boy was actually watching me and said, "Cher, baru tah ada urang pernah ni buat macam ani untuk kami". I was stunned for seconds but didn't really show it on my face. I didn't do much! I was just sticking their classlist (which was never been there all this time and gave problems to the subject teachers in checking students' names) into the attendance book and taking their attendance! That's all! And I was like, "Oh yea?" And just smiled to them. And with that pure, sincere smile, I saw faces of hopes and happiness...

Entah somehow, hatiku tersentuh. Ya Allah, kesian students ni. Memang I was already informed that their class teacher seldom and almost never enter their class for early morning registration. I don't know why and I don't want to know. All I want to do is to carry out my responsibility. And realised, just because their teacher doesn't enter their class, these students terasa bagaikan terpinggir. Terasa bagaikan tidak dipedulikan. Tadi pagi, somehow, hatiku terasa bahagia dan puas kerana aku dapat melihat senyuman gembira di wajah-wajah penuntutku di pagi hari...

Di sepanjang hari, aku banyak mendiamkan diri. Berfikir dan berfikir. Apa sebenarnya masalah penuntut-penuntut yang di label sebagai "pemalas, melawan, tidak berdisiplin" ... yada-yada-yada~ Jauh di sudut hatiku, perasaan sayang itu semakin kuat. Sayang bukan kerana apa. Sayang kerana mereka ini bakal peneraju negara. Bakal menjadi pemimpin generasi akan datang...

Dan petang tadi, aku menghadiri sesi Induksi untuk guru-guru baru. Alhamdulillah, dari sesi itu, banyak pengalaman dan pengajaran yang dapat di ambil. Aku sedar, I've been so carried away lately. Banyak yang aku terlepas pandang dan banyak yang buat aku terlalai. Aku sedar, aku masih perlu belajar banyak perkara untuk menghadapi dunia yang serba mencabar ini. Sesi Induksi tadi focused more towards kerohanian and tanggungjawab guru dari segi Islam. And seriously, I just felt like crying tadi. Entah lah. And aku masih teringat-ingat lagi kata-kata that boy tadi pagi. Sighs~

Ok lah, that's all. I feel different today.


2 comments:

  1. Asalamu alaikum, jazakAllah for sharing, unfortunatley dont understand the non english parts. Come and share some luv at ireminisces and tell me what you think.
    Feel free to add my button to your blog.
    :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalakikumussalam..you're welcome :) thanks..will do :) oh btw, I am using Malay language :)

      Delete