Friday, December 07, 2012

Life is an adventure



Lampu utama bilik tidur sudah kututup. Berlatarbelakangkan muzik instrumental "I See The Light" dari wayang animasi kegemaranku, Tangled, ditemani oleh gelas pink berisi teh hijau suam, dan lampu cucul LED, aku duduk diam dan berfikir sejenak. Teringat skrip dari wayang Hugo yang baru selesai ku tontoni bersama adik-adikku tadi.

Isabelle: "But we could get into trouble!"
Hugo: "That's how you know it's an adventure."

Hidup ini merupakan satu pengembaraan. Ia sebuah perjalanan yang sentiasa dipenuhi dengan pelbagai cabaran dan rintangan. Namun, di sebalik setiap cabaran dan rintangan itu tersembunyi keindahan dan nikmat kejayaan. Kejayaan menghadapi rintangan. Kejayaan menyelesaikan setiap masalah. Kejayaan di dalam mencapai impian...

Hah, kan dah serious bunyinya. Hehehe~ Apapun, all I want to say is that, let's appreciate every moment we have in our lives, be it a good one or a bad one. Sebab setiap perkara yang terjadi di dalam hidup kita, sama ada perkara kecil atau besar, ia membawa makna yang tersembunyi. Mungkin kita tidak sedar, apa yang sedang berlaku sekarang akan membawa impak yang besar di masa hadapan. Bayangkan, 5 tahun, 10 tahun akan datang, kita akan melihat kembali ke waktu ini dan berkata, "Ah, alangkah bagusnya kalau aku buat begitu...begini" atau "Ah, aku telah membuat keputusan yang betul!" :)

Alice: Oh no no no... thank you, but- but I just wanted to ask you which way I ought to go. 
Cheshire Cat: Well, that depends on where you want to get to. 
Alice: Oh, it really doesn't matter, as long as I g... 
Cheshire Cat: Then it really doesn't matter which way you go! 

The script above is taken from the Disney's original Alice in Wonderland and to me, it brings about a lot of hidden meanings. Kalau dibaca berulang kali, kita akan faham bahawa apa yang kita lakukan hari ini akan memberi kesan di masa hadapan. Most importantly, we must really know our purpose in life. We must know how to really live. Of course, Allah dah tentukan bagaimana perjalanan hidup kita tapi, jika kita hanya ingin menangisi dan meratapi kehidupan sekarang dan hanya bermuram durja, bukankah kita sedang mensia-siakan hidup yang Allah bagi?

"...Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri..." Surah Ar-Ra'ad, ayat 11.

:) So, just a reminder to myself and to all of us…

If you want to love, love now.
If you want to play, play now.
If you want to smile, smile now.
If you want to laugh, laugh now.
If you want to live, live now.
For we do not know what will happen tomorrow. 
Take risks, appreciate moments, have faith.

“Adventure is out there!” - Up

No comments:

Post a Comment