Thursday, September 25, 2014

Travelogue: #HatiTerpujukSudah (di Terengganu)

Setiap orang mempunyai cara tersendiri di kala mereka mencari-cari jawapan yang mereka inginkan. Ada yang bertanya pada yang lebih arif, dan ada pula yang ingin mencari jawapan itu sendiri menurut kata hati dan intuisi. Aku sendiri punya persoalan yang sentiasa berlegar-legar di minda dan di hati. Dan kali ini, aku membawa persoalan itu bersamaku ketika aku bercuti ke Terengganu beberapa hari lepas.

Pada hari pertama kami di Terengganu, Ibu dan Abah membawa kami melawat Zizan shooting movie terbarunya, Polis Evo, di Kampung Mangkuk, Setiu, Terengganu. Walau sesibuk mana pun, Zizan tetap sempat meluangkan masa bersama kami walau sekejap. Terasa sangat-sangat dihargai diri ini bila Zizan sendiri datang berjumpa kami :) Love you very much Zizan-san~ He really is an awesome brother! Oleh kerana super busy nya Zizan, kami tak menunggu lama di situ. Tambahan lagi, hujan turun dengan lebatnya. So, Ibu dan Abah decided to take us jalan-jalan at Kuala Terengganu. It took us about one hour plus to go to Masjid Kristal, one of Terengganu's famous landmarks. We spent the whole afternoon jalan-jalan, makan di tepi sungai and ambil gambar di sana. Sungguh, sungguh indah tempat itu. Seperti yang pernah aku post sebelum ini, Masjid Kristal, Terengganu, benar-benar telah memujuk hatiku. Aku merasa begitu bertuah kerana berpeluang untuk menjejakkan kaki ke sini. 

Seusai menikmati minum petang, aku, bersama Ibu dan mereka yang lain meluangkan masa untuk berehat dan menikmati keindahan Sungai Terenganu dan suasana matahari terbenam. Keadaan langit sudah mula berwarna jingga, menandakan waktu Maghrib sudah hampir tiba. Dari jauh, aku dapat melihat susunan board "Allah Peliharakanlah Terengganu" yang diletakkan di kawasan yang berbukit tidak jauh dari situ (I don't know nama bukit tu...haha). Suasana di sekeliling masjid tidak begitu sibuk waktu itu walaupun penngunjung tidak putus-putus datang.

Dan...di saat berkumandangnya azan Maghrib dari Masjid Kristal dan beberapa buah masjid yang berdekatan, di saat itulah aku menemukan jawapan yang ku cari. Di saat itulah persoalan yang ada di minda dan di benakku terjawab. Dan dengan serta-merta, airmataku bagaikan ingin mengalir kerana aku terasa bersyukur yang amat sangat. Hatiku tidak putus-putus mengucapkan kalimah Alhamdulillah pada waktu itu. Entah macamana boleh ia terjadi aku pun tak tau. Namun aku pasti perasaan itu didatangkan padaku tepat pada waktu aku benar-benar memerlukannya. Aku cuma mampu memejamkan mata dan menyentuh dadaku. Aku betul-betul dapat merasakan sesuatu mengalir di dalam diriku pada waktu itu. Cuma aku tak mampu untuk mengungkapkan atau menerangkannya dengan kata-kata. Perasaan itu sungguh-sungguh indah sehingga membuatkan aku merasa sangat-sangat disayangi dan hati ini benar-benar terasa terpujuk...terpujuk dari perasaan yang bercampur-baur dan kondisi yang goyah. Laungan azan Maghrib yang bersambung-sambung dari masjid ke masjid ketika itu membuatku terdiam dan terkedu sehingga aku bagaikan dapat menyaksikan seluruh alam sedang berzikir dan menyahut azan yang berkumandang... Indahnya... Ciptaan Tuhan...

Sebaik sahaja kami melangkah kaki keluar dari kawasan masjid, aku sempat menoleh ke belakang untuk melihat rumah Allah yang indah itu buat terakhir kalinya. Bukan hanya sebuah masjid tersergam indah yang ku lihat tetapi aku dapat melihat cinta yang suci ada di sana dan aku dapat merasakan kasih sayang yang tulus juga turut berada di sana. Cinta dan kasih yang kekal abadi menyusup ke dalam hatiku... Cinta dan kasih yang begitu tulus dan murni... Adui..rindunya suasana itu... #HatiTerpujukSudah 

Itulah kisah bagaimana hatiku terpujuk ketika melawat Masjid Kristal di Terengganu. Sungguh indah perancangan-Nya. Di beriNya aku peluang untuk melawat rumahNya di sana dan di situ juga aku terus menemukan jawapan yang ku cari-cari... :') Oh, dan something beautiful happened selepas itu. :) I'll share it in the next post yea? :)



No comments:

Post a Comment